Om een geweldige leraar te zijn, moet je enthousiasme, leiderschap, toewijding en medeleven tonen. Anderen helpen slagen is een centraal onderdeel van het onderwijs, dus vertrouwen, kennis en betrokkenheid zijn van onschatbare waarde.

Om als leraar op een school te kunnen werken, is het belangrijk om de nodige vaardigheden te hebben om goed les te kunnen geven. In deze blog nemen we ze met je door. Wil je als docent aan het werk? Neem dan contact op met metafooronderwijs.nl. De plek voor uitzendbureau docenten!

Soorten onderwijsvaardigheden

Communicatie

Lesgeven is per definitie een vorm van communicatie, dus daaruit volgt dat een leraar over uitstekende communicatieve vaardigheden moet beschikken. Deze omvatten zowel mondelinge als schriftelijke communicatie, professionele en toch vriendelijke lichaamstaal, en het vermogen om actief te luisteren. Je moet het materiaal kunnen uitleggen in termen die zowel toegankelijk als betekenisvol zijn voor de studenten.

Je moet in staat zijn om je communicatiestijl aan te passen aan de behoeften van verschillende studenten, afhankelijk van hun leeftijd, cultuur, vermogen en leerstijl. Duidelijkheid, nauwkeurigheid en professionaliteit met ouders, collega’s en bestuurders is ook noodzakelijk:

  • Lichaamstaal
  • Duidelijkheid
  • Samenwerking
  • Gemeenschapsgebouw
  • Disciplinering
  • Interpersoonlijk
  • Luisteren
  • Netwerken
  • Oudercommunicatie
  • Public Relations
  • Relatievorming
  • Grenzen stellen
  • Mondelinge communicatie
  • Schrijven van lesplannen
  • Schrijven van rapporten
  • Schriftelijke mededeling
  • Kritisch denken

Leraren zijn belast met het oplossen van diverse problemen, vaak onder een krappe deadline. Ze beantwoorden moeilijke vragen van leerlingen ter plaatse, lossen conflicten tussen leerlingen op, herzien lesplannen en gaan om met problemen tussen collega’s. Een goede leerkracht weet welke middelen hij moet gebruiken om dit soort vragen snel en effectief op te lossen.

Leerkrachten moeten jongleren met een aantal taken, van lesgeven tot het bijwonen van vergaderingen, het plannen van de lessen en het geven van cijfers. Om dit alles op tijd voor elkaar te krijgen is een uitstekende fysieke organisatie en tijdmanagement nodig. De vaardigheden: 

  • Het creëren van een comfortabele leeromgeving
  • Aanmaken van opdrachten
  • Het creëren van examens
  • Het creëren van nieuwe ideeën
  • Levering van materiaal
  • Ontwikkeling van lesplannen
  • Lesplannen
  • Beheer het gedrag van de student
  • Organisatorische vaardigheden 
  • Voorbereiding van de lessen
  • Professioneel
  • Bieden van studentondersteunende diensten
  • Resultaatgericht
  • Verwachtingen instellen
  • Doelen stellen
  • Organisatie

Leerkrachten moeten jongleren met een aantal taken, van lesgeven tot het bijwonen van vergaderingen, en van lesplanning tot het geven van een cijfer. Ze moeten dus in staat zijn om al deze taken te organiseren en tijdig uit te voeren

Enthousiasme is de sleutel tot het onderwijzen van een onderwerp om de studenten zelf geëngageerd en enthousiast te houden. In dezelfde geest is creatief zijn bij het plannen en presenteren van een les een integraal onderdeel van het vasthouden van de aandacht van de studenten. Daarbij is het belangrijk om te begrijpen dat wat voor de ene leerling (of klas) werkt, niet noodzakelijkerwijs voor anderen werkt.

Leraren moeten geduld tonen, vooral als ze te maken hebben met moeilijke klassikale situaties. Ze moeten vaak meerdere malen concepten uitleggen en leerlingen die zich misdragen of een moeilijke tijd hebben in de klas, aansturen. 

Een leerkracht moet dit alles met een kalme, professionele houding aanpakken en zorgvuldig aandacht besteden aan de uitdaging van het moment. Hoewel sommige mensen van nature meer geduld hebben dan anderen, kan de emotionele controle en volwassenheid geleerd worden en moet er geoefend worden. Belangrijke eigenschappen hier zijn: 

  • Positieve houding
  • Positief rollenmodel
  • Respectvol
  • Ondersteunend
  • Teamspeler
  • Inzicht in psychologie

Technische vaardigheden

Leraren moeten natuurlijk het materiaal dat ze onderwijzen begrijpen. Natuurlijk vereisen verschillende functies verschillende soorten en niveaus van vaardigheid, maar zelfs leerkrachten van zeer jonge kinderen hebben een aanzienlijke expertise nodig. Het is niet genoeg voor een leraar wiskunde in de eerste graad om bijvoorbeeld te weten hoe hij of zij de basisberekeningen moet uitvoeren. Hij of zij moet een diep begrip hebben van het vak dat gedoceerd wordt en de manieren waarop deze kennis het beste overgebracht kan worden.